Wandeling bij Eys en Eyserheide

In het kort

De wandeling

Met het uitzicht net boven Eys, vanaf een alpenweide, waan je je bijna in Toscane. Glooiende heuvels, een fraaie rij kaarsrechte populieren, verspreid staande boerderijen, deze wandeling heeft een on-Nederlands karakter. De wandelroute maakt ook deel uit van de Seven Summits, zoals beschreven door de organisatoren van het Dutch Mountain Film Festival.

Beginpunt

Deze wandeling begint in het dorp Eys. Hier is voldoende ruimte om de auto te parkeren, bijvoorbeeld bij de kerk. Ook is het dorp bereikbaar met het openbaar vervoer.

Routebeschrijving van de wandeling

Verlaat Eys in westelijke richting over de Piepertweg. Sla na een paar honderd meter linksaf de weilanden in. Je komt dan in een bos, na het oversteken van de Eyserbeek. Sla tweemaal rechtsaf en steek weer de beek over. Sla dan weer tweemaal rechts en je arriveert weer op de Piepertweg. Net voor de bocht naar rechts, bij een groepje huizen, neem je een smal pad linksaf het bos in. Nu volgt een vrij steile klim, bijna loodrecht tegen de hoogtelijnen in, met aan je linkerhand een weelderige alpenweide. Houd eenmaal links aan en kruis het pad dat evenwijdig aan de bosrand hoger op de helling ligt. Duik nu het bos in, het pad buigt nu naar rechts af totdat je de Eyserbosweg bereikt. Aan je linkerhand ligt de zendmast en het hoogste punt van de Eyserberg. Loop een stukje naar beneden over de Eyserbosweg en sla direct daarna links af naar het Eyserbospad. Volg deze totdat je na anderhalve kilometer in Eyserheide belandt. Sla in dit gehucht linksaf op de Elkenraderweg. Aan je linkerhand ligt dan de wijngaard van Wijndomein Salamander. Sla, bij een boompje, rechtsaf de Ribbelheideweg in. Ga vervolgens bij het eerste zandpad rechtsaf, op de Kamerbergweg. Sla hierna weer rechtsaf naar de Korenweg. Ga nogmaals rechts en sla na tweehonderd meter linksaf een karrespoor in. Houd bij de kruising rechts aan en je komt uit bij de Eyserweg. Sla rechtsaf en neem het tweede pad links. Loop het Horenspad uit en je arriveert in Eys, bij de Mariagrot.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33Beoordeling: 8,33 (3 stemmen, gemiddeld: 8,33 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?