Via de Sprengenberg en heide over de Sallandse Heuvelrug bij Nijverdal

In het kort

De wandeling

Op de Sallandse Heuvelrug vind je volop stuwwallen en smeltwaterdalen, ontstaan in de voorlaatste ijstijd. Enorme ijsvlakten schoven vanuit Scandinavië naar Nederland en vormden hier een heuvelachtig landschap. Tijdens deze wandeling van bijna 17 kilometer passeer je verschillende hooggelegen punten, waar je weids uitzicht hebt op de omliggende laagvlaktes. Het hoogste punt op deze route is de Grote Koningsbelt, 75,5 meter boven NAP. Al met al overbrug je op deze route 274 hoogtemeters.

Let op: van 1 maart-15 juli is een van de mooiste stukken van deze wandeling afgesloten in verband met het broedseizoen. Er wordt in de routebeschrijving een alternatieve route aangegeven.

Beginpunt

De wandeling start op de grote, gratis parkeerplaats bij Buitencentrum Sallandse Heuvelrug. In het buitencentrum vind je een winkel, restaurant en buiten een terras en speeltuin.

Routebeschrijving van de wandeling

Als je op de parkeerplaats staat met je neus naar het Buitencentrum, zie je voor je een klinkerweg liggen. Je slaat rechtsaf op deze klinkerweg en loopt tot je bij een vluchtheuvel komt. Hier sla je rechtsaf, het bos in. Recht voor je zie je een infobord en daarna het eerste spektakel van de wandeling: een hangbrug.

Na deze hindernis hou je rechts aan en loopt tot je bij een gaashek komt. Bij een paaltje met gekleurde pijltjes sla je linksaf. Volg dit pad tot je niet verder kunt en sla rechtsaf een brede zandweg op. Ook dit pad loop je helemaal uit en je slaat linksaf. Bij F92 loop je rechtdoor en bij de volgende viersprong ga je rechtsaf. Dit pad loop je helemaal uit, tot het heidegebied. Hier sla je linksaf en je neemt vervolgens het eerste pad rechtsaf, bij een routepaaltje.

Je passeert een picknickbank en wandelt nu de heide op. Echt bergwandelen kun je het hier nog niet noemen, maar je hebt al weids uitzicht over de glooiende heide. Bij F80 loop je rechtdoor en op de viersprong ga je linksaf. Bij F77, op het einde, sla je weer linksaf. Bij een splitsing met een grassig pad en een routebordje met een paarse pijl sla je weer linksaf. Je komt nu uit op de Bergweg Haarle, een breed zandpad met fietspad. Bereid je voor op een steile klim!

Je loopt nu richting het meest bergachtige gedeelte van deze wandeling. Sla bij de slagboom bovenaan rechtsaf, bij het bordje 'Sprengenberg'. (Let op: tussen 1 maart-15 juli gesloten vanwege het broedseizoen. Loop dan door op het fietspad, steek de verkeersweg over en sla bij het tweede pad linksaf. Lees verder bij *). Terwijl je rechtdoor loopt, ontvouwt zich voor je een weids uitzicht op het dal beneden. Dorpen en steden zijn duidelijk zichtbaar door kerktorens die fier de lucht insteken. Aan je rechterhand zie je het witte kasteel Sprengenberg, dat aan het begin van de twintigste eeuw werd gebouwd door de Twentse textielfabrikant Van Wulfften Palthe. Het huis, dat ook wel Palthetoren wordt genoemd, is niet open voor publiek.

Als je het uitzicht in je hebt opgenomen, is het tijd voor een kleine afdaling. Beneden, aan het eind van het pad, sla je linksaf. Blijf dit bochtige pad geruime tijd volgen. Je loopt nu door de Wolfsslenke, een smeltwaterdal. Het landschap is hier metersdiep uitgesleten door het smelten van landijs. Het verhaal gaat dat hier vroeger wolven, die het buurtschap teisterden, gevangen werden gehouden.

De meters die je zojuist naar beneden bent gelopen, loop je via het slingerende zandpad weer omhoog. Je komt nu op de Grote Koningsbelt, met 75,5 meter het hoogste punt van deze route én van de Sallandse Heuvelrug. Loop rechtdoor tot je bij de slagboom komt en kijk nog even goed om je heen, want hierna daal je af in het bos en zul je de weidse uitzichten een tijdlang moeten missen. Voor de slagboom sla je rechtsaf, een redelijk stijl pad dat in de volksmond de 'Diepe Hel' wordt genoemd. Na wederom een slagboom maak je een scherpe bocht naar links, richting een bordje met 'Opengesteld Noetselerberg'.

Het bospad loopt geleidelijk omhoog tot een asfaltweg. Deze weg steek je over en je loopt door tot je aan je rechthand een paal met witrode markering ziet staan. Hier sla je linksaf. Je loopt nu op het Pieterpad. Aan het eind van het pad, bij de ongelijke kruising, loop je schuin rechtdoor. Aan het eind kom je bij een zandpad met fietspad. *Hier sla je rechtsaf en direct weer linksaf. Het pad gaat met een bocht naar rechts en voert tussen de bomen door. Aan het eind van dit pad sla je linksaf, richting het bordje van Staatsbosbeheer.

Nu loop je de heide weer op. Aan de rechterkant is een bankje te vinden, waar je even kunt uitrusten en van het heidelandschap kunt genieten. De komende kilometers zijn redelijk vlak en weids, maar op het einde van de wandeling krijg je nog wat hoogteverschil en spannende paadjes als toetje. Bij de eerste viersprong, met wederom een bankje loop je rechtdoor. Bij de tweede viersprong, met paal G95 sla je linksaf. Aan het eind, bij G91 sla je rechtsaf en bij de paal met gekleurde pijltjes direct linksaf. Op de splitsing bij G91 hou je rechts aan en bij de splitsing bij G88 hou je links aan. Bij de viersprong ga je rechtdoor.

Vanaf hier wordt de wandeling weer wat spannender. Je volgt een kronkelig paadje tussen hoge jeneverbesstruiken, die soms als een poort boven je hoofd hangen. Bij het tweede paaltje met een oranje pijl sla je linksaf. Blijf de oranje pijlen volgen tot je bij G84 linksaf kunt slaan. Loop richting de asfaltweg. Aan je linkerhand is een uitzichtpunt en als je de weg oversteekt kom je bij een volgend uitzichtpunt. Als je in het broedseizoen wandelt en het gedeelte bij de Sprengenberg hebt overgeslagen, kun je hier je hart ophalen met wederom een fantastisch uitzicht. Op de bankjes of bij de verrekijker kun je een laatste pauze houden voordat je aan het laatste gedeelte van deze wandeling begint, door het bos.

Vanaf het uitzichtpunt neem je het dalende zandpad aan je linkerhand, bij G81. Aan het eind, bij F85 ga je rechtsaf. Vervolgens loop je een stuk rechtdoor, tot je bij F88 rechtsaf kunt slaan. Bij de splitsing, met links een houtsnijwerk van een eekhoorn, hou je rechts aan. Je loopt door tot je een bankje tegenkomt en slaat linksaf op het pad achter het bankje langs.

Vanaf hier hoef je alleen nog maar rechtdoor te lopen. Aan je linkerhand passeer je nog reconstructie van een V1-lanceerplaats uit de Tweede Wereldoorlog. Hier werden in 1944 en 1945 zo'n vierhonderd vliegtuigjes met springlading naar Antwerpen geschoten.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00 (6 stemmen, gemiddeld: 7,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?