Bergwandelen in Nederland: wandelen bij de Posbank

In het kort

De wandeling

Hoge ‘bergen’ in Nederland zijn onder andere te vinden op de Veluwezoom. Je komt tijdens deze wandeling dichtbij het hoogste punt van Gelderland (Signaal Imbosch, 109 meter). Tijdens deze route ligt het hoogtepunt op 107 meter. Vanaf dit punt heb je weids uitzicht over de heidevelden. Loop je deze route half augustus, dan word je getrakteerd op een zee van paarse heide.

Beginpunt

Deze wandeling begint op de ruime parkeerplaats naast Paviljoen de Posbank. Het theehuis werd in 2002 gebouwd, nadat het vorige in de jaren negentig was afgebrand. De route die wij liepen was geen officieel aangegeven route, maar je zult hier niet snel verdwalen.

Routebeschrijving van de wandeling

Wij lopen deze route half augustus, als de heide volop in bloei staat. Nadat we om 06.15 uur de zonsopgang hebben bekeken vanaf de Potjesberg richting het Herikhuizerveld, lopen we een route van vijf kilometer aan de andere kant van de Schietbergseweg.

Loop vanaf het paviljoen in de richting van de Posbank, een 'berg' van 90 meter hoog. Op de top staat een grote stenen bank, vernoemd naar meneer Pos (oud-voorzitter van de ANWB). Aan de achterzijde van de bank sla je een zandpad in. Je waant je direct volop in de natuur, met heuvels rondom, heidestruiken en hier en daar een boom. Halverwege het pad wandel je tussen een bomenrij door. Vlak hierna kom je bij een kruising en sla je rechtsaf. Nu wandel je op een vrij recht, breed zandpad, met aan je rechterhand hoge heuvels en links een uitgestrekt heideveld. Op een gegeven moment kun je linksaf slaan en loop je door heide en bos richting de Zijpenberg (103,9 meter). Je bereikt net niet de top, maar slaat linksaf richting een ander hoogtepunt: de Kraaijenberg. Je passeert hier op 107 meter het hoogste punt van deze route.

Neem even de tijd om hier uit te rusten en van het weidse uitzicht te genieten. Vergeet ook niet om dichtbij om je heen te kijken, bijvoorbeeld naar de prachtige bomen die hier staan. Vervolg hierna het pad dat naar beneden afdaalt, en houdt bij de splitsingen steeds links aan om terug te keren naar het brede zandpad. Je neemt vervolgens niet dezelfde route terug, maar slaat rechtsaf en komt met een ruime bocht door het bos weer terug op de Posbank.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50Beoordeling: 9,50 (2 stemmen, gemiddeld: 9,50 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?