Stevige wandeling naar de Sources du Coulomp

In het kort

De wandeling

De wandeling is een dagwandeling door verschillende kloven, over smalle grindpaden, door de ijskoude rivier naar de majestueuze watervallen en de Sources du Coulomp. Wij liepen hier in het hoogseizoen in een droge periode.

Beginpunt

Deze wandeling zijn we gestart bij de brug van Chabrières in le Tardoun, een gehucht aan de oever van de rivier de Coulomp iets ten noorden van het dorpje Braux.

Om bij het startpunt te komen rijden we vanuit Braux over een moeilijk berijdbare piste van ongeveer 4 kilometer naar de brug, waar we vervolgens parkeren.

Het dorp Braux is te bereiken door bij Les Scaffarels nabij Annot de N202 te verlaten en de D110 ten nemen voor de rit omhoog langs een steengroeve.

Routebeschrijving van de wandeling

We parkeren de auto bij de brug en lopen oostwaarts richting het dorpjes Argenton en Aurent. Bij de kruising nemen we het pad richting Aurent en al snel lopen we over de smalle paden in de kloof van de Coulomp, een rivier waarvan we bron gaan bezoeken en die 20 kilometer stroomafwaarts uitmondt in de Var. Net voordat we bij Aurent aankomen nemen we even een break bij de brug en eten wat, om vervolgens de rivier in noordelijke richting te volgen en het pad omhoog te nemen naar een hoogte van ca. 1350 meter. Dit pad is uitgerust met touwen om de veiligheid te verhogen.

Bij de bronnen aangekomen zien we het ijskoude water uit de rotsen komen. Dit water komt uit de iets noordelijker gelegen hoogvlakte van de Lacs de Lignin waar het water onder de grond verdwijnt en hemelsbreed een paar kilometer verder hier weer tevoorschijn komt. Ook hier pauzeren we en frissen ons op om de terugtocht in te zetten.

Onderaan de watervallen gekomen zien we de grootsheid van deze plek, het water dendert vanaf onze pauzeplek boven bijna 100 meter naar beneden. We volgen de rivier naar het dorpje Aurent en moeten een aantal keren de rivier oversteken.

In Aurent aangekomen tappen we wat vers water en gaan via de tuibrug richting de Col du Fa. De laatste klim naar de Col du Fa is een stevige na deze toch al inspannende dag, maar we hebben geen keuze. Vanaf Col du Fa is het alleen nog maar naar beneden door het bos langs de irrigatiekanalen van het dorp Braux naar de parkeerplaats.

Al met al een zware wandeling die diepe indrukken heeft achtergelaten!

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00 (1 stemmen, gemiddeld: 8,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?