Wandelen naar Sommet de l’Aup bij Castellane

In het kort

De wandeling

Deze wandeling gaat van een hoogte van circa 1.100 meter door bos en bergweidelandschap naar de top van de Crête de l’Aup op een hoogte van 1.726 meter. Het eerste deel gaat over de noordhelling van de berg achter de heilige stad van de Mandarom langs en voert via een stijgend pad richting Courchons, een bijna verlaten gehucht waar een grote kudde schapen graast. Halverwege deze oude handelsroute gaan we hors sentier, dwars door de begroeiing naar de kam en volgen deze tot de top. Prachtige uitzichten over het meer van Castillon, de barrage en in noordoostelijke richting de toppen van de Mercantour. Wij zijn de wandeling gestart vanaf camping Castillon de Provence.

Beginpunt

De wandeling start iets buiten het gehucht la Baume, Castellane aan de doodlopende D402.

Routebeschrijving van de wandeling

Iets buiten la Baume vinden we een klein oratoire (bidhuisje) waar we het pad volgen naar Courchons. Hier en daar volgen we een oud muurtje totdat we even een klein stukje asfalt nemen en het terrein van de religieuze groepering van de Mandarom doorkruisen. Hier begint het eerste steile stukje van de wandeling en vervolgens lopen we verder naar Courchons. Juist voordat we de afdaling door het bos naar Courchons beginnen gaan we linksaf van het pad af tussen de bomen door omhoog richting de crête. We komen een Dolmen tegen.

Aangekomen op de crête lopen we in noordwestelijke richting verder en genieten van het geweldige uitzicht en de verkoelende wind die hier eigenlijk altijd wel waait. Het is duidelijk dat de kudde hier regelmatig graast, we zien overal sporen en ook zijn we hier meerdere keren schapen tegen gekomen. Ook hebben we de patous hier wel eens ontmoet. Deze grote witte Pyrenese berghonden werken voor de herders en moeten de kudde beschermen tegen de wolven in dit gebied. Mocht je deze honden tegen komen, blijf dan rustig, kijk ze niet aan en loop kalm weg van de kudde, dan doen ze niets anders dan blaffen.

De terugweg neemt ons via de bergweides naar het oude dorp Courchons, waar de normale verblijfplaats van de kudde is in de zomer. We nemen vanaf Courchons het pad terug naar Blaron waar we nog even vers water kunnen tappen in de fontaine. Vanaf Blaron nemen we het laatste stukje asfalt over de D402 naar het beginpunt van de tocht.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00Beoordeling: 0,00 (1 stemmen, gemiddeld: 0,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?