Sentiero Panoramico in Bergell

(1116m - 1482m)
  • Afstand: 13.8 kilometer
  • Duur: 4 tot 5 uur
  • Zelfde eindpunt als beginpunt: nee
  • Beginpunt: Casaccia
  • Eindpunt: Soglio
  • Meer routes: Graubünden, Val Bregaglia/Bergell, Zwitserland
  • Accommodaties in de omgeving:
    - Hotels en b&b's
    - Campings
    - Vakantiehuizen

De wandeling

Het Sentiero Panoramico is de klassieke wandeling die door Bergell/Bregaglia voert. Je loopt langs de noordkant van het dal over de bosrijke en zonnige hellingen en hebt daarbij uitzicht op de imposante granieten wereld aan de zuidkant van Bergell. Het pad gaat geregeld op en neer en is geen al te eenvoudig tochtje, bereid je voor op een halve dag flink bergwandelen.

Je kunt de wandelroute in het geheel lopen en terug naar je auto komen met behulp van de postbus die op gezette tijden door het dal rijdt. Ook kun je op diverse punten tijdens de route eerder links afslaan naar het dal en door het dal teruglopen naar het beginpunt.

Beginpunt

De wandelroute begint in Casaccia, vanaf de halte van de postbus in zuidelijke richting. In Casaccia kun je ook je auto gemakkelijk kwijt.

Routebeschrijving van de wandeling

Het pad van de Via Panoramico volg je vanuit Casaccia enkele honderden meters zuidwaarts, waarna je bij een splitsing rechts de Maira oversteekt en langs de bosrand verder zuidwaarts loopt. Na een klein stuwmeertje bereik je een asfaltweggetje. Loop na het gehucht Roticco verder in westelijke richting langs de berghelling. Nu klimt het pad een kleine tweehonderd hoogtemeters en wandel je door een bos. Na iets meer dan acht kilometer lopen bereik je een bosweggetje en vervolgens een open stuk in het bos. Hier is een kleine uitspanning, de kiosk van Alpe Durbegia (niet altijd geopend). De route gaat op en neer verder door het bos, met af en toe wat rustplekken onderweg. Na ruim dertien kilometer komt het fraaie dorp Soglio in zicht.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00 (1 stemmen, gemiddeld: 8,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?