Refuge de Bostan en Refuge de la Golèse vanaf Samoëns

In het kort

De wandeling

Mooie, zeer afwisselende wandeling, eerst door bos en later over alpenweides langs twee berghutten, en hoger over een ruig rotsachtig terrein. Je hebt een prachtig uitzicht op de omgeving van Samoëns, bijvoorbeeld richting de Col de Joux Plane. Onderweg zie je op een gegeven moment ook nog het dal van Morzine en de bergrug die de grens met Zwitserland vorm. Deze wandeling is vanaf ongeveer eind mei tot aan november goed te doen, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Beginpunt

De wandeling begint vanaf de parkeerplaats net na het gehucht Les Allamands, bereikbaar vanaf Samoëns. Er is ook een kleinere parkeerplaats net voor het gehucht Les Allamands.

Routebeschrijving van de wandeling

Vanaf de parkeerplaats heb je twee keuzes, ofwel eerst een deel door een steil bospaadje omhoog, ofwel over een bredere grindweg omhoog. De eerste is het avontuurlijkst. Uiteindelijk kom je na een uur klimmen boven de boomgrens uit en heb je uitzicht op de omgeving en de bergen achter Samoëns. Je komt hier in een smal dal vol met rotsen en enkele bergweides. Onderweg zie je wat overblijfselen van de vroegere veeboeren hier, zoals een waterplaats met stenen waterbak en enkele almhutjes.

Wanneer je boven de boomgrens komt zie je op een gegeven moment aan je linkerhand de berghut Refuge de Bostan. Je kunt hier direct naar oversteken of ervoor kiezen om verder het hoge bergdalletje in te lopen richting het Lac des Verdets. Dit meertje ligt een groot deel van het jaar droog. Hier kom je bij een splitsing. Rechts gaat verder omhoog richting de grens met Zwitserland (o.m de Tour des Dents Blancs), links gaat de route boven de Refuge de Bostan langs naar de Refuge de la Golèse. Volg daarvoor na de eerste berghut het pad rechts, links gaat weer terug naar beneden. Je komt nu langs een prachtig stuk met zicht op uitgestrekte alpenweides, waar nog aardig wat koeien grazen.

Na de Col de la Golèse neem je het brede pad links naar beneden, waarna je na een half uurtje weer in het bos bent. Vanaf hier is het nog ruim een half uur lopen over een bosweggetje naar de parkeerplaats terug.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50 (2 stemmen, gemiddeld: 8,50 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?