Pic de Madaméte in het Massif du Néouvielle

In het kort

De wandeling

Het Massif du Néouvielle is een uniek natuurgebied in de Pyreneeën. Je vindt er ruige bergtoppen, waarvan dertien boven de 3.000 meter. Daarnaast heeft het een eigen microklimaat met een bijzonder hoge boomgrens van rond de 2600 meter hoogte. Verder zijn er ook opvallend veel meren in het natuurpark. Een van de mooiste wandelingen in deze streek is die naar de top van de Pic de Madaméte, bereikbaar vanaf de Col de Madaméte. Op de top heb je een mooi 360-graden uitzicht over het park en zie je aan de noordkant de Pic du Midi liggen. Het pad is tot aan de Col goed aangegeven (rood-witte markering), daarna ligt het moeilijkste gedeelte. Naar de Pic is het af en toe vrij steil en door losliggend grind en zand heb je kans op steenslag. Het pad is hier aangegeven met steenmannetjes. Vanaf de Pic loopt een pad verder in noordelijke richting, of kun je dezelfde weg terug nemen.

Beginpunt

Deze wandeling begint bij de parkeerplaats bij het Lac d'Aubert in het Massif du Néouvielle, aan het eind van de D177. De parkeerplaats is in de zomermaanden tussen 9 en 18 uur alleen met een shuttlebus bereikbaar, daaromheen kun je ook met de auto zelf omhoog. Omlaag kan op elk moment. Wel betaal je tot 18 uur de parkeerkosten om de slagboom door te kunnen.

Routebeschrijving van de wandeling

Neem vanaf het Lac d'Aubert het pad langs het meer in noordelijke richting. Al snel kom je dan bij een splitsing. Volg de borden richting Col de Madaméte. Wandel links langs het Lac d'Aumar, aan het uiteinde daarvan begint na enkele tientallen meters de klim richting de bergpas. Na ongeveer driekwartier kom je bij de Gourg de Rabas, een klein meer. Het terrein wordt nu iets ruiger, en na nog ongeveer een half uur klimmen arriveer je op de Col de Madaméte. Volg hier het pad naar de bult aan je linkerhand, de Pic de Madaméte. Het pad slingert omhoog tegen de helling op en wordt gemarkeerd door steenmannetjes. Geregeld zijn er meerdere paadjes waaruit je kan kiezen. Na ongeveer een half uur flink klimmen bereik je de top.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50Beoordeling: 8,50 (4 stemmen, gemiddeld: 8,50 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?