De route van onze rondreis door Nieuw-Zeeland in 6 weken

Als je van bergen houdt, dan is Nieuw-Zeeland de ultieme droombestemming. Het land heeft een enorm diverse natuur. Dampende vulkanen, regenachtige fjorden, kilometerslange gletsjers, ruige bergkammen en diepe kloven, en door dat alles heen lopen de meest avontuurlijke wandelpaden. Wij trokken zes weken lang met een camper door Nieuw-Zeeland en in deze blog laat ik je onze route over het Zuidereiland en het Noordereiland zien, en geef ik je tips voor het plannen van je eigen rondreis. Aan het eind krijg je ook nog een tip voor een onmisbare app op je smartphone.

Waar beginnen, Noordereiland of Zuidereiland?

Als je een roadtrip door Nieuw-Zeeland wil maken, heb je meerdere keuzes te maken voor wat betreft de route. Als je vanaf Europa naar Nieuw-Zeeland vliegt, kom je over het algemeen op Auckland aan, op het Noordereiland. De meeste mensen beginnen hun rondrit dan ook hier, om aan het eind ook weer in Auckland uit te komen. Maar als je de kans hebt, zou je ook kunnen overwegen om vanaf Auckland met een overstap door te vliegen naar het Zuidereiland. Omdat de camper die we huurden via het bedrijf Campasouth op het door ons gewenste tijdstip alleen vanuit Christchurch beschikbaar was, kozen wij ervoor om meteen door te vliegen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je meer tijd hebt in Nieuw-Zeeland omdat je niet een heel rondje hoeft te rijden. Soms scheelt het zelfs geld om in Christchurch te beginnen, omdat camperbedrijven vaak zitten met campers die van de ene kant van het land naar de andere kant zijn gereden. Je rijdt hem dan als het ware voor het camperbedrijf weer terug. Bij ons werden de vliegtickets van Auckland naar Christchurch vergoed door het camperbedrijf. We haalden de camper dus op in Christchurch en leverden hem uiteindelijk in Auckland weer in.

Voorbereiding: de route uitstippelen

Ga je de route van tevoren helemaal vastleggen, of laat je ruimte in het programma om ter plekke te kiezen? Wij kozen voor het laatste, en dat zorgde ervoor dat we heel flexibel waren in het bepalen van de plekken die we wilden bezoeken. Én we konden daardoor zelfs halverwege het Zuidereiland nog een keer terug naar Mount Cook omdat het de eerste keer slecht weer werd bij deze mooie berg. Wel hielden we altijd rekening met het totaal aantal dagen dat we nog op beide eilanden wilden zijn en rekenden vooruit hoeveel tijd we ongeveer voor elke streek in Nieuw-Zeeland over zouden houden. Verder hadden we globaal een route in ons hoofd waar we aan vast zouden houden. Die voerde ongeveer van Christchurch naar Mount Cook en vervolgens naar de oostkust om onderlangs richting Fiordland door te steken en vervolgens via Queenstown en Wanaka naar de westkust te gaan. Van daar wilden we heel graag naar Kaikoura om walvissen en dolfijnen te spotten. Omdat de highway langs de kust richting het noorden destijds nog afgesloten was door aardbevingen, zorgde dit wel voor extra rijden doordat we iets van zeven uur om moesten rijden om vervolgens weer bij Abel Tasman in het noorden uit te komen, waar we ook graag naartoe wilden.

Voor het Noordereiland was ons routeplan eenvoudiger. De enige grote keuze die we moesten maken was of we richting Coromandel wilden of helemaal naar het puntje van het eiland, Cape Reinga. Die keus hebben we uiteindelijk pas in de laatste week gemaakt: het werd Cape Reinga.

Waar de meeste tijd, Noordereiland of Zuidereiland?

Nog een keuze die je moet maken is hoeveel tijd je op ieder eiland wil doorbrengen. Omdat wij onze overtocht ongeveer een week van tevoren boekten, konden we redelijk flexibel bepalen wanneer we afscheid van het Zuidereiland zouden nemen.

Beide eilanden verschillen nogal van elkaar en hebben elk hun eigen charmes en hoogtepunten. Het Noordereiland is meer gecultiveerd, er wonen meer mensen. Maar dat betekent niet dat je hier geen ruige natuur kunt aantreffen. Qua bergen heeft het Zuidereiland wel duidelijk veel meer te bieden dan het Noordereiland. Dus als je zoals wij erg van bergen houdt, zou ik je sowieso aanraden om meer tijd voor Noord dan voor Zuid te plannen. Onze verdeling was als volgt: 25 dagen op het Zuidereiland en 14 dagen op het Noordereiland.

Onze route over het Zuidereiland

We begonnen onze reis door Nieuw-Zeeland na een vliegreis van ongeveer 35 uur in Christchurch. Daar werden we opgewacht door de eigenaresse van het camperbedrijf, die ons naar onze camper bracht. Vervolgens reden we meteen door naar ons eerste onderkomen, dat we via AirBnB geboekt hadden. Na zo’n lange vliegreis hadden we het volgens onszelf wel verdiend om nog even te genieten van de luxe van een goed bed, goede douche én een goed ontbijt. Omdat we doodop, rond tien uur ‘s avonds, bij de B&B aankwamen hadden we ter plekke vrijwel geen last meer van een jetlag. Na een volle acht uur slaap werden we namelijk uitgerust wakker en kon het avontuur in Nieuw-Zeeland beginnen.

We hadden vooraf globaal een route samengesteld, die we gaandeweg nog konden aanpassen, omdat we verder niks geboekt hadden. Zo namen we eerst de tijd om het schiereiland Akaroa te bekijken. Van daar reden we naar Christchurch terug, en liepen we een rondje door het door de aardbeving zwaar getroffen centrum. Onze route liep vervolgens richtig de bergen in het westen. Vanaf een afstandje zie je dan Mount Hutt al liggen. Langs de bergen reden we richting Mount Cook, de hoogste en meest indrukwekkende berg van Nieuw-Zeeland. Daar liepen we de bekende Hooker Valley Track. De volgende dag wilden we eigenlijk nog de andere kant de berg op lopen, maar het zou slecht weer worden. Daarom namen we na één dag al weer afscheid van deze bergomgeving, met in het achterhoofd het plan om terug te komen. Van de bergen reden we vervolgens naar de kust aan de oostkant. Hier vind je het leuke stadje Oamaru en verder naar het zuiden Moeraki met de bekende ronde boulders op het strand. Via Dunedin reden we richting Fiordland. Dit is een van de vele bijzondere natuur die Nieuw-Zeeland te bieden heeft. Het is een echt regenwoud, met het grootste deel van het jaar regen en mist. We stapten de dag na een wandeling door het regenwoud in de boot om tussen de fjorden door richting Doubtful Sound te varen. Deze cruise is iets minder bekend dan de tegenhanger in Milford Sound, maar minstens zo leuk.

Terug naar Mount Cook

Vanaf Te Anau zijn we uiteindelijk naar Queenstown gegaan. Hier beklommen we de Ben Lomond en sliepen we aan de rand van het meer op een van de mooiste plekjes, bij Twenty Five Mile Stream. Na een bezoek aan het historische stadje Arrowtown reden we noordwaarts naar Wanaka, waar we onder meer Rob Roys Glacier bekeken en Roy’s Peak beklommen.

Vanwege onze gemiste kans bij Mount Cook en omdat het weer er nu supergoed uitzag, besloten we om nogmaals naar Mount Cook te rijden en naar de Mueller Hut te bergwandelen. We hadden er geen spijt van om opnieuw naar deze fantastische omgeving te rijden. De weg naar Mount Cook toe langs het meer, met aan het eind de iconische berg, is op zichzelf al de moeite waard.

Onze volgende stop vanaf Mount Cook waren de gletsjers Fox en Franz Josef, aan de westkant van het eiland. Hier worden onder meer helicoptervluchten aangeboden naar de gletsjers, maar vanwege de kosten hadden we hier geen trek in. Ondanks de mist deden we een poging een van de gletsjers te zien via het Alex-Knob-pad, maar de wolken trokken niet weg en daardoor hebben we niets van de gletsjer gezien. We reden hierna langs de kust noordoostwaarts en staken de bergen door richting Hanmer Springs, waar we genoten van de warmwaterbaden.

Na een walvis en veel dolfijnen, zeehonden en zeeleeuwen te hebben gespot bij Kaikoura, stuurden we de campervan weer westwaarts. Vanwege de aardbevingen een jaar eerder was de kustweg richting het noorden nog afgesloten, waardoor we een halve dag om moesten rijden. Via Murchison reden we naar Takaka in de Golden Bay. Het natuurpark Abel Tasman is een van de vele hoogtepunten van het land die we zien: ongerepte goudgele stranden, verscholen baaien, veel bijzondere vogels.

Mount Arthur

Tegen het eind van ons verblijf op het Zuidereiland stond er nog een berggebied op het verlanglijstje. Het nationale park Kahurangi is een ruige, onherbergzame streek. Je vindt er een mooie wandeling naar de top van Mount Arthur, vanwaar je de hele omgeving kunt overzien. Kijk wel even uit, want de weg naar Flora Car Park is niet voor watjes achter het stuur.

Ten slotte stond een bezoek aan de wijnstreek rond Blenheim nog op het programma. Via het lange dal van Waitau, met onafgebroken wijnvelden, reden we naar het oosten. Na een bezoekje aan een wijnboer en een proeverij, was het tijd om de richting van Picton op te gaan, voor de oversteek naar het Noordereiland.

De totale afstand die we met onze camper op het Zuidereiland hebben gereden was ongeveer 4.200 kilometer, in 25 dagen.

Onze route over het Noordereiland

Aan het eind van de avond arriveerden we in Wellington, waar we twee dagen gebleven zijn om alles te bekijken. Met name het (gratis) museum Te Papa Tongarewa is de moeite waard. Je krijgt hier een mooi beeld van Nieuw-Zeeland, van zowel de natuur als de cultuur.

Hierna vervolgden we onze weg richting het noorden. Allereerst door via de westkust naar de iconische vulkaan Mount Taranaki te rijden. We hadden echter pech toen we hier aan kwamen, want deze zat grotendeels in de wolken, pas na een paar uur namen de wolken iets af. Voor een wandeling naar de top hadden we geen ruimte in het programma, en tijd om te wachten op beter weer hadden we niet. Want de enige vaste boeking die we in onze zes weken op Nieuw-Zeeland hadden zat eraan te komen: een Great Walk in Tongariro National park. We reden via de Highway 43 richting Whakapapa, voor het begin van de wandelroute. Deze snelweg staat ook wel bekend als de Forgotten Highway, en is een aanrader om op te nemen in je programma. Het heet dan wel een ‘highway’, maar een groot deel gaat over ‘gravel road’ langs onherbergzame en ondoordringbare bossen en heuvels. Een unieke belevenis, waar we een volgende keer in Nieuw-Zeeland ongetwijfeld nog langer de tijd voor gaan nemen.

De Tongariro Northern Circuit, die begint in Whakapapa, voert je in vier dagen rondom de Mount Ngauruhoe, ook wel bekend als Mount Doom. Je moet de hutten op deze meerdaagse tocht van tevoren boeken, want er is beperkte plek. Je loopt er door een divers, ruig vulkanisch landschap zoals je dat maar op weinig plekken ter wereld ziet. De bekendere Tongariro Alpine Crossing is een verkorte versie van deze wandeling, met de Crossing volg je een groot deel van hetzelfde traject van één van de vier dagen van de Circuit die wij liepen.

Na de wandeling door dit schitterende berggebied ontdekten we nog meer vulkanische activiteit in de buurt van Taupo en Rotorua. In dit gebied zijn veel betaalde toeristische hotspots, maar er zijn ook gratis plekken waar je van warmwaterbaden, kokende modderpoelen en geisers kunt genieten. Bezoek bijvoorbeeld Kerosine Creek en Otumuheke Stream om te baden in warm thermaal water. Ook Huka Falls en Aratiatia Rapids mogen niet ontbreken. Vanaf Rotorua reden we via Auckland door naar het uiterste noorden van Nieuw-Zeeland, Cape Reinga. Na een dag op dit schiereiland was het tijd om af te zakken richting Auckland en de camper in te leveren.

De totale afstand die we met onze camper op het Noordereiland hebben gereden was ongeveer 2.300 kilometer, in 14 dagen.

Handige app: Campermate

Tijdens onze roadtrip door Nieuw-Zeeland maakten we gebruik van de applicatie Campermate. Hierin vind je allerlei locaties die van pas komen tijdens het reizen door Nieuw-Zeeland. Van (gratis) kampeerplekken tot restaurantjes, bezienswaardigheden en wc’s. Je kunt zelf ook nieuwe locaties toevoegen die je ontdekt tijdens je rondreis en reviews plaatsen van plekken die je bezocht. Handig is dat de app ook offline werkt, lang niet overal is immers mobiel bereik in Nieuw-Zeeland.

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?