dag-rugzak-wandelen-fjallraven

Blaren voorkomen tijdens bergwandelen: 8 tips

Blaren, iedere wandelaar heeft er wel eens last van. De lol van wandelen is er dan gauw af. Daarom vind je hier negen tips om blaarvorming te voorkomen. Kort samengevat komt het hier op neer: zorg voor een goede uitrusting en droge voeten en probeer wrijving en te zachte huid te voorkomen. Veel wandelplezier!

1. Investeer in goede schoenen

De belangrijkste tip is misschien wel om te investeren in een paar goede wandelschoenen. Ga naar een speciaalzaak en laat je voorlichten door een medewerker. Je bent misschien eventjes gelukkig als je het goedkoopste paar op de kop weet te tikken, maar van een goede pasvorm heb je veel langer plezier. Ga voordat je nieuwe schoenen gaat passen een flink stuk wandelen, zodat je voeten warm zijn en een beetje opgezet tijdens het passen. Ook dan moeten je schoenen voldoende ruimte bieden.

2. Loop je schoenen in

Als je goede schoenen hebt gevonden is het zaak om je bergschoenen goed in te lopen, zodat je tijdens een lange bergtocht minder last hebt van blaren. Voeten die gewend zijn aan wandelen, krijgen minder snel blaren dan onervaren voeten.

3. Draag passende wandelsokken

Niet alleen je schoenen, ook goede sokken zijn belangrijk. Draag sokken die precies passen, te grote sokken of ribbels gaan irriteren. Investeer in speciale wandelsokken: deze zijn naadloos, vochtafvoerend en beschermen je hiel en tenen.

4. Smeer je voeten in met kampferspiritus

Kamferspiritus is een oplossing van kamfer (gewonnen uit de kamferboom) en spiritus. Kamfer bevordert de verharding van je huid, waardoor je voeten worden beschermd tegen blaren. Het Rode Kruis adviseert om een maand van tevoren te beginnen met het insmeren van je voeten. Kamferspiritus is verkrijgbaar bij de drogist.

5. Draag preventief blarenpleisters

Heb je altijd op dezelfde plek blaren? Dan kun je op die plek een blarenpleister plakken. De pleister beschermt zo onderliggende huid, waardoor de kans op blaarvorming minder groot is. Ook kun je kwetsbare plekken dun insmeren met vaseline, Gehwohl of een Compeed Anti-Blaren Stick, om wrijving op die plekken te verminderen. Heb je veel last van schurende tenen, dan kun je teenspreiders aanschaffen.

6. Gebruik WandelWol

WandelWol is bedacht door Karin Schaeffer en pedicure Nanda van Spijker. De werking van antidruk-wol als blaarpreventie is door de oprichtsters eigenlijk ‘per ongeluk’ ontdekt toen zij tijdens een wandeling zelf ervoeren dat schapenwol heel efficiënt is als pijnverlichting en preventie bij blaren.

7. Wissel halverwege van sokken

Als je een flink eind gaat lopen, kun je halverwege schone sokken aantrekken. Een vochtige huid verhoogt de kans op blaren. Stop dus vooral een extra paar droge sokken in je rugzak.

8. Was je voeten zonder zeep en droog ze goed af

Door zeep te gebruiken wordt de huid op je voeten zachter, waardoor er sneller blaren kunnen ontstaan. Zorg tijdens het wandelen ook voor droge voeten: droog ze dus goed af na het wassen. Eventueel kun je een beetje talkpoeder in je schoenen en over je voeten strooien, dit werkt vochtopnemend.

Frankrijk Puur Roadtrips
Reis met ons mee dwars door Frankrijk, van de ruige rotsen aan de kust van Bretagne tot de witte bergtoppen van de Alpen, van de hoogvlaktes van de Cevennen tot de grillige rivierkloven in het Centraal Massief. In Frankrijk Puur Roadtrips vind je vijftig indrukwekkende routes en tips voor campings, restaurants en bezienswaardigheden.

Bestel hier ons inspiratieboek over Frankrijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis tips en nieuwe wandelroutes

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op deze website gebruiken we cookies, kleine bestanden waarmee informatie op je computer wordt bewaard en die uitgelezen kunnen worden door de website die ze plaatst. In ons geval gaat het om functionele cookies, cookies voor analyse en cookies voor advertentieweergave. Door het toestaan van deze cookies heb je een betere gebruikservaring op de website en stel je ons in staat om je zo goed als mogelijk te bedienen van informatie over wandelen in de bergen. Cookiebeleid