Bergwandelen met een baby: tips en onze ervaringen

Met je baby naar de bergen, voor mij was dat de volgende uitdaging na zwanger bergwandelen. Op internet zocht ik naar ervaringsverhalen, om mijzelf gerust te stellen. Na drie bergvakanties met baby ben ik overtuigd. Het geluid van koeienbellen, klaterende beekjes, aangevuld met gezellig geklets uit de rugdrager… bergwandelen met je baby is gewoon heel erg leuk.

We zijn drie keer naar de bergen geweest met onze zoon, toen hij vijf, acht en elf maanden oud was. Voor mijn gemoedsrust begonnen we in de Alpilles, een laaggebergte tot 500 meter, maar uiteindelijk zijn we met onze baby ook naar een berghut op 2.706 meter hoogte gewandeld.

Hoogte

Mijn grootste zorg was hoe baby’s reageren op hoogte. In een artikel over do’s en don’ts met een baby in de bergen (Hoogtelijn, NKBV) vond ik als richtlijn om een slaaphoogte van maximaal 1600 meter aan te houden. De UIAA (International Climbing and Mountaineering Federation) geeft in het artikel “Children at altitude. Essential advise.” aan dat kinderen niet gevoeliger zijn voor hoogteziekte dan volwassenen. Hoogteziekte kan optreden vanaf 2.500 meter, maar vanwege de atypische symptomen en het feit dat baby’s nog niet duidelijk kunnen communiceren, is het belangrijk om bij kleine kinderen extra alert te zijn. Neem je baby enkel mee tijdens een bergwandeling als hij of zij helemaal gezond is en rust alleen uit op een top als je kind compleet normaal gedrag vertoont en zich duidelijk goed voelt. Tijdens een autorit op een steile pas is het aan te raden om je kind iedere 300-500 meter te laten slikken.

Draagzak en rugdrager

Toen onze zoon nog niet kon zitten, namen we onze zoon mee in een draagzak van Little Frog. Als het tijd was voor een dutje, deden we een stuk stof over zijn hoofd, zodat hij in het donker kon slapen. Tijdens de laatste twee bergvakanties kon onze zoon zitten en maakten we dankbaar gebruik van onze Thule Sapling rugdrager. Hij kon in deze drager zowel om zich heen kijken als slapen en had bescherming tegen zon en regen.

Bescherming tegen weersomstandigheden

Als je in de bergen wandelt, moet je op verschillende weertypen voorbereid zijn. Zon, regen, wind en kou, zorg dat je bescherming meeneemt en meerdere laagjes kleding draagt. Ook je baby moet je beschermen tegen deze weersomstandigheden. Denk bij zon aan een pet of zonnehoed, een zonnebril en zonnebrand met factor 50. Bij kou zijn een muts, sjaal, handschoenen en sloffen onmisbaar. De regenhoes op onze rugdrager bleek ook een uitkomst bij harde wind, zo zat onze zoon heerlijk beschut.

Kleding

De basisregel voor de kleding van je baby is: hij of zij draagt altijd een laagje meer dan jij. Je kind zit de hele wandeling stil en krijgt het daardoor sneller koud. Zorg ook dat je baby kleding draagt die niet schuurt. Wij vonden het fijn om onze zoon altijd een lange broek en een shirt met lange mouwen aan te trekken, zodat zijn huid zo min mogelijk werd blootgesteld aan de zon. Tijdens warme wandeldagen is dunne kleding van linnen of wolzijde daarvoor geschikt. Wij trokken onze zoon nooit schoenen aan in de rugdrager, omdat die steeds tegen je armen stoten tijdens het wandelen.

Eten en drinken

Geef je je baby borstvoeding, zoals ik, dan hoef je niet veel voorbereidingen te treffen. Ik heb op de meest uiteenlopende plekken gevoed, met uitzicht op een gletsjer, in een bivak op een bergtop en zelfs al wandelend in de draagzak. Geef je flesvoeding, dan kun je een thermoskan met warm water meenemen. Toen onze zoon vast voedsel ging eten, namen we een gesmeerde en gesneden boterham voor hem mee in een plastic bakje. Daarnaast vonden we knijpfruit en maisvingers een uitkomst op momenten dat we hem niet uit de rugdrager wilden halen, want dat konden we tijdens het wandelen aan hem geven.

Vermaak onderweg

Toen onze baby vijf maanden was, had hij nog niet bijzonder veel interesse voor wat er om hem heen gebeurde tijdens het bergwandelen. Dat was een paar maanden later wel anders. Vanuit de rugdrager keek hij met grote ogen naar andere wandelaars, honden, koeien en watervallen. We hadden meestal wat speelgoed aan de rugdrager hangen, maar dat was niet nodig. Tijdens een pauze haalden we onze zoon altijd uit de draagzak of rugdrager voor wat bewegingsvrijheid. Wij lieten hem bijvoorbeeld op het verschoningsmatje spelen of legden hem op onze regenjassen.

Huttentocht met baby

Wij hebben met onze baby geen huttentocht gemaakt, maar het is mogelijk. Als je voorzichtig wil beginnen kun je bijvoorbeeld kiezen voor een berghut die met de auto bereikbaar is. In de Franse Alpen zijn speciale ‘Refuges en famille‘ waar babybedjes en kinderstoelen aanwezig zijn.

Dagprogramma

Over het algemeen deden we met baby ongeveer een uur tot anderhalf langer over alle wandelingen dan aangegeven, vanwege voeden, verschonen en tijd om op de grond te spelen. Hou daar rekening mee in je dagplanning.

5 maanden

Tour Les Opies (165-496 meter, 2-3 uur, 5,3 kilometer)

• 07.00 uur Wakker en (borst)voeding
  • 08.30 uur In de auto slapen
  • 10.00 uur Wakker, start wandeling
  • 11.00 uur (Borst)voeding, op de grond spelen
  • 11.30 uur Slapen
  • 12.15 uur Wakker, lunch
  • 13.30 uur Einde wandeling, slapen in de auto
  • 15.00 uur Weer thuis, wakker en (borst)voeding

Onze baby sliep rond deze tijd nog ongeveer anderhalf uur en was daarna even lang wakker. Soms kozen we expres voor een wandeling verder weg, zodat hij kon slapen in de auto. In de draagzak sliep hij vaak maar 45 minuten.

11 maanden

Wandeling naar Rifugio Pizzini (2.170-2.706 meter, 4-5 uur, 10 kilometer)

• 07.00 uur Wakker en (borst)voeding
  • 13.00 uur Slapen
  • 14.30 uur Wakker en (borst)voeding, spelen op de grond
  • 16.30 uur Einde wandeling

Als we een korte wandeling (2-2,5 uur) wilden maken, vertrokken we na het middagslaapje en liepen we bijvoorbeeld van 15.00-18.00 uur (inclusief pauze). We waren dan wel wat later thuis voor het avondeten, maar dat namen we op de koop toe.

Bronnen

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?